May Britts fotoblogg

torsdag 3. mars 2011

VÅR

1. mars på kalenderen = VÅR

1.mars 2011 i Tønsberg, var en vårdag.. Snøen ligger ganske dyp enda, og det ser ikke ut som om den kommer til å forsvinne på lenge.... Men gradene om morgen nå er ca. minus 2, litt utpå dagen vipper det til plussgrader og på veiene er det søle og vann.... Hvor kommer sølevannet fra? Jo snøen som smelter, og smelter snøen og vi er i mars, ja da er det VÅR!!
Det er lyst når jeg står opp = VÅR
Det er lyst til kl. er ca. 18.00, solnedgang ca. 17.30, jo dette er VÅR.
Fuglene synger, stæren har kommet, jo dette er VÅR!!  

1. mars reiste storbesøket ,vi hadde hatt her i helgen, ut byfjorden og videre ut Vestfjorden...jeg var på plass med kamera... Og det var en solfylt og fin ettermiddag, så jeg tok Ytre vei rundt Nøtterøy.... Jeg gjorde stopp både i Tenvik, på Torød og i Årøysund....... i Årøysund kom jeg over en liten kolloi med stokkender og svaner.... En ungsvane hadde fått olje på seg, ikke bra!!


Jeg legger ut noen bilder igjen, så kan dere se og kjenne våren...... hør fuglesangen....

Det barbadosregistrerte lasteskipet «Zeleda Desgagnes» har vært i Tønsberg for å hente tromler med forankringstau som skal brukes til en oljeplattform i Brasil.




Her har det 136 m lange skipet kommet seg ut i Vestfjorden.

På Tenvik brygge traff jeg på denne svanen. Den har næringsvett og inspiserer Veielandsbeboeres handleposer, i håp om å finne mat. 

Årøysund..... Det er vår....

Hva gjør mannen på isen? Det står jo et stort skilt med "Råk" ute i vannet...





Her kom jeg til en lite koloni av Svander og Stokkender...



Og i mot meg kom Andrik, han var vant til å få brød kl. 16.00....



Her har vi en stakkars oljetilsølet svanunge.... Ser ut som han har hatt wax i "håret"...


Disse var på jakt etter dessert...

Her er de fleste gode og mette.... 








1 kommentar:

  1. Flotte fuglebilder :) Jeg likte godt det siste jeg da - så mange flotte svaner samlet sammen rundt brygga, men jeg er ikke helt enig med at det er VÅR. Ja det er lyst både morgen og kveld, men jeg kommer ikke inn i drivhuset og ennå er ikke et eneste frø sådd - så det er IKKE vår ennå

    SvarSlett